top of page

Bymiljø

Mer enn 80 prosent av Norges befolkning bor i byer og tettsteder, og denne andelen er økende. Urbaniseringen stiller store krav til byplanlegging for å kunne skape gode omgivelser for innbyggerne. Nullvekstmålet innebærer at veksten innen persontransport i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

I våre prosjekter er vi med på å videreutvikle eksisterende bymiljøer, samtidig som vi bidrar i etableringen av nye bo- og næringsområder. Vi utformer gater og byrom som tar hensyn til ulike behov og legger til rette for et levende byliv og lokal næringsvirksomhet. Vi utvikler trafikksikre løsninger for myke trafikanter, løsninger som forbedrer fremkommelighet for kollektivtransporten og som muliggjør fremtidige former for mobilitet.

 

Gater og byrom

I byer og tettsteder er gater, torg og byrom sentrale i å skape et levende og funksjonelt bymiljø. Vi planlegger og prosjekterer alle typer gater og byrom gjennom alle planfaser. Vi legger vekt på universell utforming som sikrer trygg og tilgjengelig fremkommelighet for alle trafikantgrupper. Samtidig legger vi til rette for bylogistikk og finner gode parkeringsløsninger for å sikre at nødvendig bil- og varetransport kommer frem.

 

I våre prosjekter vurderer vi ulike kryssløsninger og beregner tider for signalanlegg for å optimalisere trafikkflyten for prioriterte trafikantgrupper. Vi tar også hensyn til overvannshåndtering for å sikre en bærekraftig infrastruktur.

 

Telthusbakken og Kjærlighetsstien
Telthusbakken og Kjærlighetsstien
Sykkeltiltak Treschows gate & H.N. Hauges gate
Sykkeltiltak Treschows gate & H.N. Hauges gate
Fv. 152 Kirkeveien i Ski
Fv. 152 Kirkeveien i Ski

Myke trafikanter og mikromobilitet

Myke mobilitetsformer som gange, sykling og mikromobile løsninger spiller en viktig rolle i byområder. Bedre tilrettelegging for disse transportformene kan oppmuntre folk til å gå eller sykle fremfor å kjøre bil, og med god planlegging kan det bidra til sømløse reiser og en styrking av kollektivtransporten. Dette kan bidra til å redusere klimagassutslipp, øke trafikksikkerheten, fremme folkehelsen og frigjøre gatearealer for andre formål.

Vi har bred erfaring med å prosjektere gang- og sykkelinfrastruktur, samt å kartlegge og tilrettelegge for nye mobilitetsformer. Gjennom våre prosjekter søker vi aktivt etter gode løsninger for myke trafikanter i byområder, og å skape trygge, attraktive og tilgjengelige transportsystemer for alle.

 

Sykkeltiltak Treschows gate & H.N. Hauges gate
Sykkeltiltak Treschows gate & H.N. Hauges gate
Fv. 152 Kirkeveien i Ski
Fv. 152 Kirkeveien i Ski
Fv. 356 Raschebakken-Franklintorget
Fv. 356 Raschebakken-Franklintorget

Kollektivtrafikk

For å oppnå nullvekstmålet for personbiltrafikken er det avgjørende å tilrettelegge for effektive kollektivtransportløsninger. Et kollektivtilbud med tilstrekkelig avganger og god fremkommelighet er sentralt for å øke konkurranseevnen mot privatbilen.

I våre prosjekter finner vi løsninger for trikk, T-bane og buss, inkludert knutepunktutvikling og plassering og utforming av holdeplasser. Vi gjennomfører omfattende kartlegging av fremkommelighetsutfordringer og gjennomfører beregninger av forsinkelser. Vi vurderer trasévalg og identifiserer tiltak for å øke fremkommelighet og konkurransekraft for kollektivtrafikken. 

 

Fv. 356 Raschebakken-Franklintorget
Fv. 356 Raschebakken-Franklintorget
Strømsveien
Strømsveien
Dag Hammerskjølds vei
Dag Hammerskjølds vei
bottom of page